Home » Проекти – РЕАКТ и АПСПО

декември 2024
П В С Ч П С Н
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Проекти – РЕАКТ и АПСПО

Проект BG05M2OP001-5.001-0001 „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“
ИНФОРМАЦИЯ
за изпълнението на проект BG05M2OP001-5.001-0001 „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“

Целта на проекта беше свързана с навременното ранно обхващане и образователно приобщаване на деца от уязвими групи в предучилищното образование с цел усвояване на български език от деца, които слабо владеят или не владеят български език.
Децата от РГ „Мечо Пух” при ОУ ”Христо Ботев”, с. Пелишат продължиха през учебната 2023/2024 г. допълнителното си обучение по български език с проект BG05M2OP001-5.001-0001 „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи”, Дейност 1 по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж”. Сформирана беше една група от 4 деца. Обучението сe провеждаше в съответствие с индивидуалните образователни потребности на всяко дете чрез обща подкрепа за личностно развитие.
ОУ„ Христо Ботев”, с. Пелишат осигури подкрепяща среда за успешно интегриране на деца с друг семеен език, съгласно разпоредбите на Наредба за приобщаващо образование, Наредба № 5 от 03.06.2016 г. за предучилищно образование и Наредба № 6 от 11.08.2016 г. за усвояване на българския книжовен език.
Децата продължиха обучението си по специализираната методика за допълнително обучение по български език за деца от предучилищна възраст, съобразена с потребностите и степента на владеене на българския език от децата /деца с доминиращо владеене на семеен език и слабо владеене на българския език и деца с еднакво добро владеене на семеен език и на българския език/ .
Целта на обучението беше свързано с формиране на устна реч и изграждане на речевите умения: слушане и говорене.
Групата за допълнително обучение се обучаваше по учебните помагала „Пъстър свят” за трета и четвърта възрастова група, като образователното съдържание беше съобразено с образователните цели. За всяка седмична тема бяха планирани две педагогически ситуации близки по съдържание. С това се целеше упражняване и разширяване употребата на думи от съответните семантични гнезда, посочени в образователните цели, усвояване на граматични правила и надграждане на речеви умения.. За ефективното усвояване на българския език бяха необходими много повторения и упражнения, като за целта бяха използвани подкрепящи дидактични средства: табла за образователни игри на маса, образователни картони, флаш карти, табла за стена по образователните ядра „Речник”, „Звукова култура”, „Граматически правилна реч”, „Свързана реч”.
Обучението по български език при децата с друг семеен език започна с установяване на нивото на владеене на българския език – определяне на актуалното ниво на езиково разбиране и езикова продукция. При проучването бяха използвани илюстративният материал по тема „ Довиждане, лято” от учебното помагало „ Пъстър свят” за трета и четвърта възрастова група. Резултатите бяха необходими за последващото планиране на обучението по български език.
Децата с друг семеен език от една възрастова група имаха различно ниво на владеене на български език. Конфигурацията в групата беше деца с доминиращо владеене на семеен език и слабо владеене на българския език и деца с еднакво добро владеене на семеен език и на българския език, като в обучението се прилагаше диференциран подход съобразен с техните индивидуални образователни потребности. Развитието се извършваше по пътя на активното взаимодействие, осъществявано в дейностите и чрез дейностите.
При осъществяване на планираните дейности децата показаха напредък в правилното произнасяне на звуковете в българския език. С помощ от учителя разказваха по нагледна опора. Слушаха с интерес литературни произведения и свързваха информацията и събитията от текстовете с житейския си опит. Изграждаха умения да преразказват самостоятелно познати приказки и разкази. Импровизираха реплики и използваха невербални средства за комуникация.

Дейност 1
Организиране и провеждане допълнително обучение по български език за деца от уязвими групи:
Брой включени пакети – 8
Средства за приключени пакети – 576 лв.
Извършени разходи за възнаграждения на учителя по Д1 с натрупване: 369.96 лв.
Извършени разходи за учебни материали и пособия по Д1 с натрупване: 206.04 лв.
Извършени разходи по Д1 с натрупване всичко: 576.00 лв.
Общо извършени разходи за дейности: 576.00 лв.
Общо допустими разходи за дейности: 576.00 лв.
Извършени разходи за възнаграждение на директор и счетоводител: 57.60 лв.
Допустим размер на разходите за възнаграждение на директор и счетоводител: 57.60 лв.
Общ размер на извършените разходи: 633.60 лв.

Общ размер на допустимите разходи: 633.60 лв.

Сума на трансферите за дейностите без средства за такси: 634.00 лв.

Недостиг/ Налични средства на база полагаеми разходи: 0.40 лв.

       

 

           

 

Проект BG05M20P001-3.005-0004 „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“

ИНФОРМАЦИЯ
за изпълнението на проект BG05M2ОP001-3.005-0004 „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“

Проект  BG05M2ОP001-3.005-0004 „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“ е финансиран от Оперативна програма „ Наука и образование за интелигентен растеж”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейските структурни и инвестиционни фондове.
Бюджет на проекта: 82 500 000 лв.
Продължителност на проекта е 30 месеца
Проектът цели разширяване на достъпа до предучилищно образование на деца от уязвими групи. Предоставя допълнително обучение по български език за деца с различен майчин език, като ефективно средство за социално приобщаване в групата на връстниците и мотивация на родителите за активно сътрудничество между семейството и училището.
Основна цел
Основната цел на проекта е навременното ранно обхващане и образователното приобщаване на деца от уязвимите групи в предучилищното образование, подкрепа на достъпа им до качествено образование, подкрепа на социалното им приемане и сближаване за изграждането им като пълноценни граждани и за успешна социална и личностна реализация.
Допълнителното обучение по български език за деца от уязвими групи осигурява обща подкрепа за личностно развитие чрез:                                                                                                 

  – допълнителни модули по образователното направление, осъществени в педагогически ситуации през учебно време;                                                                                                                                                                                                                                                

– допълнителни форми на педагогическо взаимодействие, организирани  през неучебно време.
През учебната 2019/2020 г. е сформирана една Група за допълнително обучение по Български език и литература с 4 /четири/ деца с ръководител Даниела Тотева – Ст. учител ПГ. Програмата за провеждане на допълнителното обучение е разработена на ниво III и IV група, но с конкретика за всяко включено в групата дете. През учебната година са постигнати следните резултати:
•Децата слушат и разбират устни съобщения в различни ситуации, като се изразяват кратко и ясно. 
• Познават неезикови стилове на комуникация – характеристики на гласа, изражение на лицето, стойка и жестове.                                                                                                                   
• Показват напредък в правилното произнасяне на звуковете в българския език.
 • Могат  да определят позицията на някои звукове в думите. 
• С насочващи въпроси използват  подходящ „времеви” речник при разказване на кратки истории.
 • С помощ от учителя разказват по нагледна опора.                                                       

• Слушат с интерес литературни произведения и свързват информацията и събитията от текстовете с житейския си опит.                                                                   

• Изграждат  умения да преразказват  самостоятелно познати приказки и разкази.                                 
• Импровизират  реплики и използват подходящи невербални средства за комуникация.
Със средства по проекта са закупени учебни помагала,  пособия и материали за реализиране на планираните дейности. 
През учебната 2020/2021 година продължава работата по проекта, като в групата са включени 6 /шест/ деца. Играейки децата съставят устно кратки описателни и повествователни текстове, изречения по нагледна и словесна опора, артикулират звукове и пренамират звукове в дума.
   Допълнително обучение по български език е в съответствие с индивидуалните образователни потребности на всяко дете чрез обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие, съгласно разпоредбите на Наредбата за приобщаващо образование, Наредбата № 5 от 03.06.2016 г. за предучилищното образование и Наредбата № 6 от 11.08.2016 г. за усвояването на българския книжовен език.
За правилното произнасяне на звуковете в българския език, за обогатяване и уточняване на детския речник и точното му използване в речевата комуникация в началото на учебната 2021/2022 г. бяха включени 5 /пет/ деца в проект АПСПО, Дейност 1. Чрез различни дейности по проекта децата се включваха в диалогична комуникация, съставяха описания по нагледна опора, разбираха значението на думите и ги използваха правилно в речта си. Децата показаха напредък при правилното произнасяне на думи с фонетични и с правоговорни особености. Разбираха значението на думите и активно участваха в диалог, като отговаряха на въпросите на учителя. Слушаха с интерес кратки художествени произведения и разпознаваха епизоди от познати приказки.
Допълнителното обучение по български език за деца от уязвими групи по проект „Активно приобщаване в системата по предучилищно образование стартира през учебната 2022/ 2023 г. с една група от 4 ( четири) деца, съгласно изготвения график и декларация за информирано съгласие от родителите. В ситуациите се прилагаха игри и упражнения за обогатяване на речника с думи , представляващи различни части на речта; за възприемане и произнасяне на речта; за определяне мястото на звука в думата; за разпознаване на графичните им знаци. Конструираха изречения, съставяха текст по две опорни думи. През годината децата показаха напредък в правилното звуко-възприемане и звуко-възпроизвеждане на речевите единици. Пресъздаваха литературни произведения чрез импровизиране на реплики и действия на героите. Чрез различни игри, задачи и упражнения се развиваха емоционалните умения на децата.

Дейност 1
Организиране и провеждане допълнително обучение по български език за деца от уязвими групи:
Извършени разходи за възнаграждения на учителя по Д1 с натрупване: 2 830 лв.
Извършени разходи за учебни материали и пособия по Д1 с натрупване: 3 075 лв.
Извършени разходи за възнаграждение на директор и счетоводител: 57.60 лв.
Допустим размер на разходите за възнаграждение на директор и счетоводител: 564 лв.
Сума на трансферите за дейностите без средства за такси: 6 469 лв.